وال استریت ژورنال: آمریکا با پنج کشور آسیای مرکزی مذاکره دارد
نوشته شده توسط : zwembril
نیروهای آمریکا

آمریکا می‌خواهد در انتقال کالا و مواد به راه‌های پاکستان وابسته نباشد

روزنامه “وال استریت ژورنال” (Wall Stree Journal) گزارش داده است که مقامات آمریکا با پنج کشور آسیای مرکزی در باره شرایط موافقت‌نامه‌های جدید ترابری مذاکره می‌کند.

این روزنامه می‌نویسد که موافقت‌نامه‌های جدید خروج نظامیان از افغانستان را بدون تکیه کامل به راه‌های زمینی پاکستان امکان‌پذیر خواهند کرد.

این مذاکره در حالی انجام می‌یابد که روابط آمریکا با پاکستان به سردی گرویده و نظامیان در افغانستان، یک کشور محصور در خشکی به راه‌های زمینی به اصطلاح “شمالی” نیاز مبرم دارند.

بنا به موافقت‌نامه‌های آمریکا با این کشورها، آن‌ها اجازه دارند از این راه‌ها کالاهای غیرنظامی، یعنی غذا، مواد سوخت و مواد ساختمانی به افغانستان وارد کنند.

با نزدیک شدن زمان خروج این نیروها در سال ۲۰۱۴، آمریکا در جستجوی راه‌های برونرفت از این کشور است.

اما تأکید شده است، که کشورهای آسیای میانه‌ نیز از وضع در افغانستان پس از خروج نیروهای ائتلاف از آنجا نگرانند.

مقامات آمریکایی گزارش کرده‌اند که برای انجام مذاکره‌ها در زمینه موافقت‌نامه جدید ترابری با این کشورها، گروه ویژه‌ای تأسیس یافته است که شامل نمایندگان نهادهای مختلف است.

این‌ها به کشورهای هم‌مرز با افغانستان، یعنی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان سفرها انجام داده‌اند.

وزارت خارجه گفته است که مقامات آمریکایی همچنین به رهبران کشورهای آسیای مرکزی در باره افزایش خوشونت‌ها در این کشور، به ویژه در رابطه با تظاهرات‌ها علیه سوزاندن قرآن در پایگاه نظامی آمریکا، گزارش دادند.

امیلی هورنه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته است: “طبعاً، کشورهای آسیای میانه‌ در امنیت و ثبات در منطقه منفعت‌دارند و در این زمینه با ما همکاری می‌کنند.”

روزنامه وال استریت ژورنال می‌نویسد، تا حال مذاکره‌ها با مقامات ازبکستان نتایج مثبت داده و دفتر ریاست جمهوری باراک اوباما با ازبکستان، کشور کلیدی در منطقه، در زمینة راه‌های شمالی روابطش را بهتر کرده است.

از جمله، به نوشته روزنامه، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، “اخیراً تحریم کمک‌های نظامی به این کشور را لغو کرده است و این کار به آمریکا به صورت موقت اجازه می‌دهد، تا به تاشکند وسایل غیرکشنده دفاعی ارائه کند.

این در حالیست که گفته می‌شود قیمت استفاده از “راه شمالی” در مقایسه‌ با راه در سمت پاکستان برای نیروهای آمریکا و ناتو گرانتر است. ولی مقامات آمریکا می‌گوید که امنیت نیروهای ائتلاف نیز موضوع کم‌اهمیت نیست و در گرفتن تصمیم‌های نهایی باید هم امنیت و هم قیمت را در نظر گرفت.

در عین زمان، گروه‌های حقوق بشر، از آمریکا برای “همکاری با یک رژیم سرکوبگر به خاطر منافع خود” انتقاد می‌کنند.

این در حالیست که هیلاری کلینتون در جریان دیدار خود با پرزیدنت کریم‌اف در اوایل سال جاری، مسائل مربوط به اصلاحات سیاسی و حقوق انسان را نیز مطرح کرده بود.

وی در جریان سفرش به تاجیکستان گفته بود که کشورش معمولاً به خاطر ادامه‌ پیدا کردن مذاکره در زمینه دمکراسی، روابطش را به چنین کشورها قطع نمی‌کند.





:: برچسب‌ها: کالیفرنیا , عکس ,
:: بازدید از این مطلب : 365
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
nariman در تاریخ : 1390/12/9/2 - - گفته است :
به روز ترین وب دانلود موزیک و موزیک ویدیو

اگر با تبادل لینک یا بنر موافقی به وب من سر بزن


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: